Kategórie
Roveri Skauti Skautky

Stredoeurópske Jamboree – Poľsko 2016

Stredoeurópskeho Jamboree , ktoré sa konalo 4-14. auguste 2016 pri meste Wroclaw v Poľsku sa zúčastnili aj členovia nášho zboru. Zaujímavý report z tejto akcie spísali Magda a Daniel, a my sa tam môžeme pozrieť ako to tam vyzeralo. Či už z pohľadu servisného tímu, alebo z druhej strany z pohľadu účastníkov. Doplnené peknými fotografiami.

Tohtoročné stredoeurópske Jamboree sa konalo v Poľsku, na okraji mesta Wroclaw. S Teri sme sa opäť vybrali pridať sa tam k medzinárodnému servisnému tímu (tzv. „ajsťáci“). Cestu sme začali už 3. augusta o jednej ráno – 1:15 nám odchádzal autobus z Trenčína do Uherského Hradišťa, kde sme si spravili nočný piknik v parku.

piknik v UH

Po asi hodine a pol čakania konečne prišiel vlak smer Ústí nad Orlicí. Spravili sme si pohodlie, ktoré prerušlili len sprievodkyne, ale boli veľmi milé a dovolili nám zamknúť sa pri spánku. 🙂

Spanie vo vlaku

Česká Třebová

Tesne pred Ústím nad Orlicí je zastávka Česká Třebová. Sem som sa chcela už dlho pozrieť kvôli pesničke Pražce od Pavla Dobeše. Takže, ďalší malý sen odškrtnutý, splnený. 🙂 V Ústí sme boli trochu zmätené, do budovy sa nedá dostať z tej strany, ako sme vystúpili z vlaku, označenie nástupišť bolo trochu chabé (alebo sme len boli príliš ospalé?). Kto by predpokladal, že nástupište, na ktorom je staničná budova, je druhé a nie prvé? No, my nie. Ale nakoniec sme našli správny vlak, smer Kamieniec Zabkowicki. Mohla to byť ďalšia pohodlná cesta vlakom plná jedla a spánku…nebyť náhradnej autobusovej dopravy medzi Strzelinom a Kamiencom. V Kamienci nás už čakal osobák (cca 4 vozne, presne 1 WC) do Wroclawu. Chvíľu nám trvalo prísť na to, kde a vôbec ako si kúpiť lístky na MHD. Kúpili sme si (pre istotu) hodinové prestupné lístky a nakoniec sme išli priamym autobusom asi tak 10 minút. 😀

Stany Jamboree sme videli ešte predtým, než sme vystúpili z busu. Príchod bol trochu zvláštny, nikto nečakal pri bráne, aby registroval náš príchod či nám rovno zadal nejakú prácu. Našťastie, prvý človek, na ktorého sme natrafili, bola Slovenka. 🙂 Povedala nám, kde majú rozložené stany a aj u koho sa hlásiť, takže pomaly sme sa na táborisku zabývali a začali pomáhať s budovaním ďalších stanov, zbieraním smerí či nosením stolov a lavičiek.

Poliaci boli trochu zmätení z toho, že sme prišli skôr, než 4. augusta večer, ale nakoniec sme nejaké jedlo predsalen dostali. Účastníci začali prichádzať na druhý deň od rána. Keďže ja som súhlasila s tým, že budem robiť leadra v jednom subcampe, od rána som bola tam a odškrtávala si, ktoré patroly už prišli, kde si stavajú stany a podobne. Teri pomáhala, kde ešte bolo treba. Potom počas ďalších dní mávala doobeda workshop skladania origami a poobede voľno. Ja som sa s ďalšími dvoma ľuďmi striedala v subcampe, každý deň sme mávali stretnutie s otatnými subcampleadrami a aj s vedúcimi patrol, aby sa informácie mohli dostať od jedného človeka k ďalšiemu.

Osadníci z Katanu

Keď sme mali voľno, mohli sme ísť do Wroclawu, do centra to bolo buď takých 45 minút pešo, alebo asi 10 minút na zastávku a potom asi 10 minút električkou. MHD sme mali ako účastníci Jamboree zadarmo. Ďalšou možnosťou na strávenie času bolo hranie spoločenských hier. Stretli sme sa s viacerými známymi z minulého Jamboree, takže o spoluhráčov bolo v akúkoľvek dennú či nočnú dobu postarané. 🙂 Mohli sme si vyskúšať aj kopu aktivít na Plaze (také akési námestíčko Jamboree so stanmi) – rádiové spojenie s ľuďmi na opačnom konci sveta, lezecká stena, štvorkolky, tancovanie… Jedna štvorkolka mi nešťastnou náhodou pritlačila kusom dreva chodidlo, takže som mala aj tú česť zájsť na chirurgiu a doma mám teda rontgen svojho pravého chodila, 2 ks.

Domov sme plánovali odísť 15. augusta skoro ráno, ale keďže nám bolo povedané, že 14. o desiatej ráno budú zrušené sprchy, nedostaneme už žiadne jedlo a vlastne tam už Jamboree a teda ani žiadna práca pre nás nebude, tak sme sa rozhodli odísť o deň skôr. Tak či onak sme boli obe nachladnuté, prejedené kôpru a chleba (ja nie som náročná na stravu a najedla som sa z toho, čo nám dali vždy, ale predsalen… zemiaková kaša s kôprom každý druhý deň a chlieb na každé raňajky a večeru omrzí). Takže, podtrženo a sečteno – bolo to pekných 11 dní, spoznali sme nových ľudí a upevnili kamarátstva spred dvoch rokov, hrali sme sa, spievali a rozprávali sa pri ohni, videli sme Wroclaw, precvičili si angličtinu. Vo viacerých veciach sa Poliaci ešte môže zlepšovať, niektoré im zase vyšli veľmi pekne. Každopádne sa pravdepodobne vidíme zase o dva roky – v Maďarsku!

Magda

Pohľad účastníka:

1st day: 4. august 2016 – štvrtok

Spolu so skautmi z T. Teplej sme nasadli do auta a po dlhej sedemhodinovej ceste, počas ktorej sa nám stále prehrieval motor, sme konečne prekročili hranice mesta Wroclaw. Po menšom blúdení (navigácia…) sme prišli až k veľkému areálu pri rieke Odre, kde nás vítalo 29 vlajok zúčastnených štátov a samozrejme Korbáčik – vodca slovenského kontingentu. Našli sme našu patrol leaderku Lauru, dostali sme šatky a ID karty. Bohužiaľ začalo pršať, a tak sme si ani nestihli postaviť stan, museli sme spať v kantíne. Otvárací ceremoniál sme nestihli a tak aspoň pár slov od tých, ktorí tam boli:

Laura Vitálošová –  Keďže sme prišli neskôr, vieme len toľko, že kým sme zložili stan, bol pochod okolo celého tábora, niečo podobné ako na konci.. Ľudia sa pridávali, mávalo sa vlajkami.. potom všetci prešli k pódiu, tam určite zaznelo „Jambo – Jambo – Jamboree, art of scouting is right here!“ a samozrejme hymna jamboree. Potom mali kopu rečí, vítali nás, bola ohňová šou, potom sa ešte niečo určite dialo, ale už mi volal Korbáčik, že ste prišli. No a hneď nato sa rozpršalo, takže pri pódiu už asi nikto nebol.

Program nášho subcampu – Tangelo

2nd day: 5. august 2016 – piatok – Cooperative game ″The Lost Painter″

A je to tu, budíček, raňajky, umyť sa a program na dnes je kooperatívna hra ″The Lost Painter ″. Rozdelili nás do skupín. V našej sme boli Slováci, Česi a Briti. Začala sa hra na spôsob  Svojsíkovho závodu, chodili sme po stanovištiach a plnili rôzne úlohy (stavanie pyramídy z pohárov, vyrábanie zvieratiek z balónov, maľovanie na tvár, bludisko, rôzne netradičné športové hry…). Po splnení každej úlohy sme dostali informácie o stratenom maliarovi a kartón s časťou loga jamboree, ktoré sme nakoniec poskladali do veľkej mozaiky.

Po skončení hlavného programu sme išli na “dinner” (v skutočnosti obed), ktorý väčšinou nestál za nič. Myslím, že mali výpredaj kôpru, octu a zemiakov, hlavných surovín v jamboree jedlách. Keď sme sa najedli, čakali nás voľnočasové aktivity ako štvorkolky, angrybirds a rôzne workshopy v areáli Plaza. Každého veľmi zaujal stánok skautského centra WOSM zo švajčiarskej dedinky Kandersteg. Od tzv. Pinkyov, pracovníkov KISC, sme dostali papiere s úlohami (naučiť cudzinca našu hru pieseň, vyrobiť si turban, mini šatku, získať 10 podpisov od skautov z iných krajín, vyrobiť recyklované auto…) Po splnení úloh sme dostali krásnu nášivku. Nasledovala večera, umyť a spať.

3rd day: 6. august 2016 – sobota – Off-site Trips

Ráno nás zobudili o pol piatej. S plnými batohmi išla naša skupinka zložená zo Slovákov, Poliakov a jednej Libanonky na hlavnú stanicu, odkiaľ nás vlak prepravil do mesta Świebodzice. Po náučnom chodníku sme prešli na zámok Książ. Nasledovala zaujímavá  prehliadka s anglickým výkladom, dozvedeli sme sa, že je to tretí najväčší zámok v Poľsku a množstvo zaujímavých vecí. Navštívili sme izbu, v ktorej mal bývať Hitler a jeho bunker pod zámkom. Autobusom sme sa odviezli do mesta Wa∤brzych, kde sme navštívili banské múzeum. V starej štôlni sme objavili “Zlatý vlak“, vypočuli si legendu o chlapcovi, ktorý našiel pri naháňaní líšky uhlie, a tým prispel ku začiatku ťažby v meste. Veľmi unavení sme prišli do školy a najedli sme sa hnusných poľských mäsových konzerv. Ešte sme sa chvíľu prechádzali po meste a kúpili sme si zmrzlinu. Po návrate do školy sme ešte dlho sedeli s ostatnými, hrali sme rôzne hry a spievali.

4th day– 7. august 2016 – nedeľa – Off-site Trips

Ráno sme odišli zo školy a vlakom sme okolo obeda prišli do Wroc∤awu. Tento deň bol odpočinkový, plnili sme aktivity v Plaze, KISC stánku, obchodovali so šatkami, nášivkami… Večer o šiestej sa v areáli konala svätá omša v poľštine. Atmosféra bola úplne úžasná, samí skauti, rôzne jazyky a predsa niečo spoločné – viera v Pána, ktorá nás počas tej hodiny všetkých spájala.

5th day– 8. august 2016 – pondelok – Meeting with masters

Večer vo Wroclawe

Po raňajkách nás vzali do Akadémie výtvarných umení Eugeniusza Gepperta vo Wroclawi, kde sme boli rozdelení do dvoch skupín, jedna pracovala s digitálnym “umením“ na počítači a druhá ručne vytvárala plagát . Poobede sme ako každý deň plnili aktivity v Plaze či nakupovali v Scout shope. Večer nás zobral Korbáčik na prehliadku mesta, prešli sme okolo Haly storočia, spievajúcej fontány až do starého mesta. Počas spiatočnej cesty električkou sme začali spievať Macejka a Slovenské mamičky, čím sme si uvoľnili miesta na sedenie. Všetci boli veľmi šťastní, keď sme konečne na Niskich Ląkach vystúpili. Okolo polnoci sme sa vrátili do kempu.

6th day– 9. august 2016 – utorok – Scout service

Ráno nás jeden poľský skaut – harcer, zaviedol do Fundacji im. Stanislawa Jablonki – domov pre postihnutých. Pre postihnutých, väčšinou starších ľudí sme pripravili program, založili oheň, opiekli sme si špekačky, spievali sme, pri Macejkovi sa pridal jeden pán bubnovaním a porozprávali sme im niečo o Slovensku. Keď začalo pršať, išli sme sa schovať pod strechu. Zahrali sme si zopár hier a zarecitovali im Mor ho! Určite to bola pre všetkých zaujímavá skúsenosť stretnúť sa s týmito ľuďmi.

7th day – 10. august 2016 – streda – City Game “Mythbusters“

Slovenská párty

S našou patrolou sme sa vrámci mestskej hry “Mythbusters“ ponorili do skúmania mesta, navštívili sme množstvo zaujímavých miest ako 50-poschodová veža Sky Tower, strecha obchodného centra Galeria Dominikańska, Kopernikov pamätník, sochy chodcov a trpaslíkov, ktorých je v meste niekoľko stoviek. Naše putovanie sme zakončili v labyrinte na okraji mesta, v ktorom sme sa všetci vybláznili. Večer sme mali neplánovanú slovenskú párty a musím povedať, že bola najlepšia zo všetkých. Hrali sa naše hity aj ľudovky, tancovalo sa, nesmel chýbať Belgičák. Vďaka nášmu DJ Palčimu na túto párty nikdy nezabudneme.

8th day – 11. august 2016 – štvrtok – Artistic Workshops

Tentokrát sa výtvarné workshopy konali v areáli jamboree. Vyskúšali sme si batikovanie, maľovanie na tvár,patchwork či servítkovú techniku.

9th day – 12. august 2016 – piatok – International day

prezentácia SLSK

Dlho očakávaný deň, kedy skauti predstavia svoju krajinu. V našom slovenskom stánku si mohli skauti z iných krajín vyskúšať Horalkovú bitku (kvíz o Slovensku, víťazné družstvo získalo Horalku), rôzne slovenské jazykolamy, ochutnať bryndzové halušky… Za každý navštívený stánok sme dostali do našich handbookov pečiatku, a čím viac pečiatok, tým viac prachu sme dostali na Festivale farieb, ktorý sa konal večer pod pódiom. Každý dostal balíček s farebným prachom a o chvíľu boli všetci farební.

Festival of Colours

10th day –  13. august 2016 – Closing day

Od rána sme nacvičovali na veľký Lip Dub, v ktorom za tónov jamboree hymny sprevádzali postavy rôznych období diváka vývojom umenia. Natáčanie nakoniec dopadlo výborne a pomaly sme sa začali baliť. Večer nás čakal zatvárací ceremoniál s bohatým programom a skautská svätá omša. Vďaka Korbáčikovi sme až do pol štvrtej ráno (vydržal som len ja s jednou skautkou) spievali pesničky z celého spevníka 53. zboru v Dolnom Kubíne.

11th day – 14. august 2016 – Ideme domov

Ráno sme si zbalili posledné veci, zložili stany, nastúpili do autobusu a znovu nás čakala dlhá 7 hodinová cesta až do Žiliny. V Žiline sme nastúpili do vlaku a celú cestu až do Trenčína sme so skautmi z Nitry hrali BANG!

Teším sa na ďalšie skvelé jamboree, možno už o rok v Dánsku

Daniel

foto: Matej, Daniel, Magda, František Topinka (fotograf z českého kontingentu)