Kategórie
Skauti Tipy na výpravu

Kriváň

Leto sa pomaly blíži ku koncu, a tak sme sa rozhodli využiť posledné dni prázdnin na turistiku v našom najvyššom pohorí – Vysokých Tatrách.

Stretáme sa v pondelok 20. augusta 2018 o piatej ráno na stanici v Trenčíne. O desať minút už sedíme v našťastie skoro prázdnom rýchliku, smer Štrba. Počas cesty dospávame to, čo sme v noci nestihli. Po troch hodinách vystupujeme v Štrbe a asi polhodinu čakáme na zubačku, ktorá nás vyvezie na Štrbské Pleso, kde začína náš výstup na Kriváň. Keďže je už deväť hodín, vyťahujeme turistické paličky a zrýchľujeme tempo. Prechádzame okolo Štrbského plesa až k hríbiku pri hoteli Solisko. Odtiaľ už vedie červená značka, ktorá je súčasťou Tatranskej magistrály. Dobre upravená kamenistá cestička vedie striedavo cez lúky a les. Na niektorých miestach je ešte vidieť pozostatky po veternej kalamite. Pokračujeme po viac-menej rovnej ceste cez Furkotskú dolinu, okolo Furkotského potoka, kde sa príjemne osviežime pri studničke s čerstvou a hlavne studenou vodou. Prechádzame ponad Biely Váh, znovu obiehame Pepíkov (Samova najväčšia zábavka), a to už sme na rázcestí s modrou značkou, no my odbočíme doľava a po pár metroch sa nám naskytne krásny pohľad na Jamské pleso vnorené v hustom lese. Pofotíme sa s kačkami, chvíľu si oddýchneme pred dlhým stupákom a pokračujeme v ceste po spomínanej modrej značke. Prechádzame cez hustý ihličnatý les a pomaly začíname stúpať. O chvíľu sa ocitneme nad hornou hranicou lesa v pásme kosodreviny. Všade okolo nás rastú brusnice a čučoriedky. Musíme pridať do kroku, lebo Sama znepokojujú Pepíci, ktorí sa k nám blížia. Pri prechode magickej 2000ky sa stráca kosodrevina a nahrádzajú ju kamene. Strmým širokým sutinovým žľabom prídeme na rázcestie pod Kriváňom. Tu sa pripája zelená značka a po nej noví turisti a samozrejme aj Pepíci.  Posilníme sa, urobíme si zopár fotiek a driapeme sa hore. Záverečná časť výstupu vedie cez  Malý Kriváň, kde sa od nás odpája Ľubo, ďalej cez Daxnerovo sedlo a na vrchol Kriváňa. Po hodine lezenia sa konečne dostávame na vrchol. Je pred pol druhou poobede, takže sme to zvládli presne a možno ešte za menej, ako písali na značkách. Naskytajú sa nám nádherné výhľady na okolité štíty a prekrásne Krivánske zelené pleso a aj Malé Pliesko. Odftíme sa, aby nám doma uverili, že sme tu naozaj boli, pokocháme sa výhľadmi, trochu sa posilníme na zostup, ešte počkáme Pepíkov a ideme pomaličky dole. Ako to už býva, zostup je náročnejší ako výstup, a tak sa striedavo šmýkam po zadku, leziem, hľadám pevné kamene… Ľubo so Samom ma už čakajú na Malom Kriváni. Vraj mi to akosi dlho trvalo, ale radšej pomaly ako sa zabiť. Naobedujeme sa a pokračujeme v zostupe trochu mimo značky, ako to tu býva vo zvyku, každý ide tade, kade mu to príde najlepšie, a tak je celý svah pokrytý turistickými „terenkozami“. Nad Permonom, Tichou a Kôprovou dolinou vidíme búrkové mraky a o chvíľu aj poriadny dážď, a tak znovu zrýchľujeme tempo a ponáhľame sa dole, aby sme nezmokli. Nepodarilo sa… V lese na modrej značke nás zastihol dážď, a ten nás potom sprevádzal skoro až k Štrbskému plesu. Najväčšie prekvapenie bolo, keď sme prišli k hotelu pri stanici a zazreli sme…………….Pepíkov, to nás dorazilo. V reštaurácii sa potvrdila rada, že po príchode na Štrbské Pleso treba čo najrýchlejšie utiecť dole do Štrby, aby sme nezbankrotovali (1dl kofoly za 0,5€ a také srandy)… Do Trenčína sme prišli rýchlikom polomŕtvi okolo jedenástej večer.

Štrbské Pleso (1355)

Jamské pl. (1455)

1:20, 4.7 km

4 km665 m0 m 1:55

chodník uzavretý od 01.11. do 15.06.

Krivánsky žľab (2120)

3:15, 8.7 km

1.2 km375 m0 m 1:10

chodník uzavretý od 01.11. do 15.06.